Ugrás a fő tartalomra

Amikor a (nárcisztikus) segítségnek ára van


Könnyű benézni a nárcisztikusokkal kapcsolatban azt, hogy gyakran tűnnek segítőkésznek, sőt akár önfeláldozónak is. Az altruizmus azonban a jutalmazó központunkat ingerli, mint a csoki és a szex, tehát nem biztos, hogy teljesen önzetlen a dolog. A közösségek szervezésében élen járó, mindenkivel (egészen pontosan az általuk kiszemeltekkel) bűbájosan viselkedő emberek színlelt nagylelkűsége sokszor nem más, mint macchiavellizmus, azaz jól leplezett érdek, melyek mentén a kellemesség eszközével mozgatnak másokat és érhetik el céljaikat, amelyek egyik legfontosabbika, hogy magukat szerethetőnek, fontosnak, jónak élhessék meg és másokat olyan függőségekbe hálózzanak be, ahol aztán valamilyen célra használhatóak lesznek. Az önfeláldozó mártír-játszma nem csak simán manipulatív, hanem egyenesen passzív-agresszív, aminek az agresszív érzelmi minősége könnyen lelepleződik, ha véletlenül nem vagyunk elég hálásak, vagy egyszer az életben nem szeretnénk igénybe venni a ránk tukmált „szolgáltatást”, kéretlen tanácsot, stb. Az óriási sikereket elérő, ezért a társadalmi értékrendnek való megfelelést kimaxoló maximalisták basáskodása, kioktató stílusa is hiába van a jobbító szándék sztaniolpapírjába csomagolva, mégis kérlelhetetlenül a könyörtelen mércék és irreális elvárások nyomását helyezi a környezetre, amivel többet árt, mint használ a „pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve” jelszavát lobogtatva zászlaján. (Crisp-Gabbard, 2020) 

Ugyanakkor az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy a nárcisztikusok nem pszichopaták, azaz valóban képesek a mások iránti törődés megélésére. (Crisp-Gabbard, 2020) Ezt az sem semmisíti meg, hogy hajlamosak mások kizsákmányolására, ha ez saját céljaikat szolgálja. A problémájuk (és szenvedésük) abban áll, hogy nem ismerik a „flow”-t, azaz amikor az energia (idő, pénz, figyelem) szabadon áramlik és kontrollálási törekvés nélkül bízunk abban (mert van róla tapasztalatunk), hogy ha nem centizzük ki és mérlegeljük patikamérlegen, akkor is marad nekünk, ha másoknak adunk.

A nagylelkűség gyógyít, mert a legoptimálisabb állapotban tartja az idegrendszert, amelyben lehet kapcsolódni saját szükségleteinkhez, miközben érzékelem a másik ember szempontjait is. Ezt a kölcsönösséget akadályozza meg a nárcisztikusok paranoid világlátása, amely állandóan egy harckészültségi állapotban tartja őket. Idegrendszerileg lehetetlen ebben a típusú megküzdési állapotban jóindulatúnak lenni és érzékelni mások jóindulatát.

Pedig az őszintén adni tudás képessége azt jelezné vissza az agyunknak, hogy van miből adni, és ez egy olyan pozitív megerősítés lehetne, amely lehetővé teszi, hogy elengedjük a túlélő-üzemmód görcsölését és beleengedjük magunkat abba a nyugodt, biztonságos érzésbe, hogy van elég és jut mindenkinek. A nárcisztikusok tragédiája, hogy egy ezzel ellentétes ördögi körben ragadtak gyermekkori tapasztalataik alapján és kérdés, hogy mi kellene nekik ahhoz, hogy megéljék, hogy lehet máshogy is viszonyulni magukhoz és a világhoz. A Szív bajnokai című filmben nagyon jól ábrázolja ezt a dilemmát az a vád, amely a főszereplőt éri gazdag barátnőitől, hogy a hátrányos sorsú fiú megsegítése csak egy a szokásos jótékonysági akciók közül, amellyel jólszituált, privilegizált helyzetű unatkozó feleségek körében társadalmilag elvárt szokás és egy sokszor hamisan elsülő "jóságot" kölcsönöz a művelőinek. Nem látnak annál tovább, hogy Lee Ann (Sandra Bullock) attól akarná jónak érezni magát, hogy megváltoztatja a fiú életét. A film nagyszerűsége abban rejlik, hogy hitelesen jön át, hogy az önként vállalt áldozat a befogadó család életét változtatja meg érzelmileg gazdagító módon. A "rendszer" sem hisz az önzetlenségben, az Atltétikai Szövetség vizsgálata manipulatív szándékot sejt a fiú lehetőségekhez juttatása mögött, és nem kalkulál azzal a fajta hálával, ami nem elvárt és kikövetelt, hanem a befogadásra, elfogadásra és törődésre adott természetes reakcióként jelentkezik a kölcsönösség jegyében.

Az igazi segítés önmagán túlmutató célokat tart szem előtt és a másik személy becsben tartása megmarad abban a folyamatban, ahol a segítségre szoruló kiszolgáltatottsága nem válik leértékelési lehetőséggé. (Crisp-Gabbard, 2020) Nem várunk cserébe viszonzást, nem kezeljük le a rászorulót és nem a saját pozíciónk emelésére használjuk a másik kiszolgáltatottságát.

Másoknak segíteni jó, ha megelégszünk azzal a jó érzéssel, amit a segítés önmagában adni képes. A „Titok” című film számomra legmaradandóbb üzenete az a mondat volt, amikor a kérdésre, hogy miért segítesz, az volt a válasz, hogy „mert megtehetem”. Ez számomra nagyon hitelesítő volt, mert életem egyik mozgatórugója mindig is az volt, hogy ha nekem nem kerül semmibe, segítsek annak, akinek az a minden lehet. És ez így jó.

Irodalom: Glen O. Gabbard - Holly Crisp: A nárcizmus és sérelmei, Oriold Kiadó, Budapest, 2020 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan bánjunk egy nárcisztikussal?

Alapszabályok, ha nárcisztikussal kell bánnod: 1. Ismerd meg a jelenséget, hogy kiszámíthasd a játékszabályokat. Ez egy másik társasjáték ugyanis, mint amit te a normális emberi íratlan törvények és normák betartásával játszanál. A játszma lényege, hogy mindig ő nyer és ebben nincs fair play. 2. Ne konfrontálj: ne szembesítsd a hibáival és hogy mit csinál rosszul. Nem kijavítani fogja a viselkedését, hanem magadra zúdítod a hírhedt nárcisztikus haragot, ami a düh legpusztítóbb formája. 3. Húzz határokat és próbáld betartatni a szabályokat. „Ha te így beszélsz velem, akkor…” Vigyázz rá, hogy ne fenyegető legyen a hangnem, hanem a viselkedése következményeiről szóljon, amit röviden, egyszerűen megfogalmazol. Próbáld mindig a gyakorlati megoldás felé terelni a kommunikációt, ami az érzelmi manpipuláció esetében jobb, ha írásban történik. 4. A nárcisztikusnak is vannak gyenge pontjai, ő legalább annyira a te függőd, mint te az ő foglya. Ha ezt tudod, nem félsz annyira az „

Milyen szakítani egy nárcisztikussal?

Milyen szakítani egy nárcisztikussal? Kihívásokkal teli, mint maga a kapcsolat. 1. Hozzászoktál ahhoz, hogy állandóan a viselkedését elemzed, ezt eléggé nehéz abbahagyni. Ha tovább akarsz lépni, tudatosan kényszerítened kell magad arra, hogy ne rajta agyalj. 2. Ahhoz, hogy vele tudj maradni, racionalizálnod kellett az irracionális viselkedését, azaz állandóan felmentetted, kiszolgáltad az önámítását, magad előtt is tagadtad, hogy bánt, átértelmezted a hazugságait. Ha szakítás után hiányozni fog, ugyanezt fogod csinálni, meghamisítod az emlékeidet és a tapasztalataidat azzal, hogy „áh, nem is volt olyan rossz”. Ahhoz, hogy erről leszokj, szigorú kapcsolatmegvonásra van szükség (no contact). 3. Szorongani fogsz. Egyrészt, mert kialakított benned egy magas szorongásszintet az örökös cirkuszokkal, és az idegrendszered erre állt be, másrészt a szakítás eleve jár szorongással, pláne, ha még fenyeget is. Ráadásul a szex is megszűnt, ami termelne annyi dopamint, hogy csillapítsa a sz

Kik azok a nárcisztikus pszichopaták? Avagy az antiszociális személyiség jellemzői

Gyakran dobálózunk a pszichopata szóval, amikor különösen kegyetlen, gonosz nárcisztikus jön szembe. A jelenlegi diagnosztikus rendszerek különálló személyiségzavarként tartják számon a nárcizmust és a pszichopátiát (nárcisztikus és antiszociális személyiségzavarként), a nárcisztikus és a pszichopata szavaknak mégis van köze egymáshoz. A kapcsolat akképpen létezik, hogy az antiszociális – azaz másokra ártalmas - viselkedés egy patológiás személyiségszerveződés talaján alakul ki, ahol az énképet és a másokhoz való viszonyt a nárcisztikus jelleg dominálja. Nem könnyű elkülöníteni a nárcisztikust és a pszichopatát, hiszen a súlyos személyiségzavarok egyik legnagyobb pszichodinamikai szakértője, Otto Kernberg is úgy fogalmaz, hogy „a tulajdonságok tekintetében átfedések mutatkoznak az antiszociális személyiség és a nárcisztikus személyiségzavar antiszociális viselkedéssel diagnózis között”. (Kernberg, 2019, 201. o.) Annak megfelelően, hogy mi a nárcisztikus és az antiszociális ele